SOSIALEMEDIER OG KOMMUNIKASJON

Av Louise Romme Rademacher


Det er ikke en hemmelighet at det i dag er lettere enn noensinne å kommunisere med andre mennesker. Vi har i dag flere ulike hjelpemidler til å ha god kontakt med venner, familie, bekjente og til og med helt nye og ukjente mennesker. De nye sosiale medier har hjulpet os med å beholde kontakt, og er noe samtlige mennesker i dagens samfunn bruker daglig. Hjemme hos os har vi stor glede av sosiale medier og spesielt face time blir brukt flittig. Med familie i Danmark er det viktig å holde en stabil kontakt til familiemedlemmer vi ikke ser daglig lengere. Min mormor og morfar kjøpte bla. En Ipad det år vi flyttede til Norge for å gjøre kontakten lettere og problemfri. Det er fortsatt vanskelig å ha en god kontakt med bedre enn noensinne. Det å ha kontakt gjennom face time og andre sosiale medier er en positiv opplevelse for store og små i vår familie, men det kan på langt sikt være farlig for samfunnet.

Dette sies med et gran salt. Å kommunisere er lettere enn noensinne men mange mennesker glemmer at der faktisk sitter et annet menneske på den annen side og leser og deretter oppfatter alt som blir skrevet. Problemet med dette kan beskrives lett og simpelt. Som i en hver annen form for kommunikasjon er der stor forskjell på hvordan avsenderen forstår budskapet og hvordan mottaker tar imot meldingen. Dette skjer fordi det er umulig å sende sin egen mening med budskapet. Jeg kan skrive masse her i dette bloginnlegg og ha en mening med teksten oppe i hodet mitt, men i siste ende så vet jeg ikke hvordan leseren forstår mitt budskap og hva jeg prøver å kommunisere. Hvis dette er vanskelig i virkeligheten hvor man har flere virkemidler som kroppsspråk og sansene blir det enda vanskeligere når kommunikasjonen foregår elektronisk.  Hvis vi ser på prosessmodellen vil det kanskje være lettere å forstå.[1]


 I enhver kommunikasjon mellom to individer er målet å komme fra avsender til mottaker med en noenlunde ens tolkning av meldingen. Vi har alle meninger som er tanke strømme som vi hver især tillegger vår egen betydning. Problemet oppstår når meldingen og derved budskapet blir feiltolket i forhold til hvilken mening avsenderen egentlig la i ordene. I følge prosessmodellen sender avsenderen altså person A et budskap som kommer ut i form for koder. Akkurat som datamaskiner sender vi ut koder hele tiden som vi bare selv forstår meningen med, og vi prøver så godt som mulig å gjøre forståelig for person B. Derved sender vi meldingen gjennom koder og når disse når mottaker skal person B så selv dekode budskapet. Derfor er det alltid viktig å være tydelig og klar når man prøver å formidle en melding til andre mennesker.

Det her er en utrolig vanskelig oppgave for mange mennesker. Det er viktig å være klar og tydelig over for sine medmennesker og kommunisere best mulig så der skjer så få misforståelser som overhode mulig. Det er blant annet for å forebygge fremtidige misforståelser at jeg har valgt å studere kommunikasjon og kultur. At forstå andre mennesker og kulturer blir viktigere og viktigere med tiden pga. sosiale medier.

Sosiale medier er en gave som gjør livet langt lettere hen av veien. Det er bare viktig å huske at det er levende mennesker på den annen side og at hva du sir og skriver blir oppfattet annerledes enn du selv mener. Så husk det neste gang du kommunisere på sosiale medier, at der faktisk er en mottaker på den andre siden som ikke nødvendigvis forstår hva du mener. 



[1] https://ndla.no/nb/node/21800?fag=6118
Bilde 1: https://sweetfox.com/shop-2/social-media-creation/, lastet ned 18.12.17
Bilde 2: https://makeawebsitehub.com/social-media-sites/, lastet ned 18.12.17
Bilde 3:https://www.simplilearn.com/real-impact-social-media-article, lastet ned 18.12.17

Kommentarer