Av Louise Romme Rademacher
Det er ikke en hemmelighet at det i dag er lettere enn noensinne å
kommunisere med andre mennesker. Vi har i dag flere ulike hjelpemidler til å ha
god kontakt med venner, familie, bekjente og til og med helt nye og ukjente
mennesker. De nye sosiale medier har hjulpet os med å beholde kontakt, og er
noe samtlige mennesker i dagens samfunn bruker daglig. Hjemme hos os har vi
stor glede av sosiale medier og spesielt face time blir brukt flittig. Med
familie i Danmark er det viktig å holde en stabil kontakt til familiemedlemmer
vi ikke ser daglig lengere. Min mormor og morfar kjøpte bla. En Ipad det år vi
flyttede til Norge for å gjøre kontakten lettere og problemfri. Det er fortsatt
vanskelig å ha en god kontakt med bedre enn noensinne. Det å ha kontakt gjennom
face time og andre sosiale medier er en positiv opplevelse for store og små i
vår familie, men det kan på langt sikt være farlig for samfunnet.
Dette sies med et gran salt. Å kommunisere
er lettere enn noensinne men mange mennesker glemmer at der faktisk sitter et
annet menneske på den annen side og leser og deretter oppfatter alt som blir
skrevet. Problemet med dette kan beskrives lett og simpelt. Som i en hver annen
form for kommunikasjon er der stor forskjell på hvordan avsenderen forstår
budskapet og hvordan mottaker tar imot meldingen. Dette skjer fordi det er
umulig å sende sin egen mening med budskapet. Jeg kan skrive masse her i dette
bloginnlegg og ha en mening med teksten oppe i hodet mitt, men i siste ende så
vet jeg ikke hvordan leseren forstår mitt budskap og hva jeg prøver å
kommunisere. Hvis dette er vanskelig i virkeligheten hvor man har flere
virkemidler som kroppsspråk og sansene blir det enda vanskeligere når
kommunikasjonen foregår elektronisk. Hvis
vi ser på prosessmodellen vil det kanskje være lettere å forstå.
I enhver kommunikasjon
mellom to individer er målet å komme fra avsender til mottaker med en noenlunde
ens tolkning av meldingen. Vi har alle meninger som er tanke strømme som vi
hver især tillegger vår egen betydning. Problemet oppstår når meldingen og
derved budskapet blir feiltolket i forhold til hvilken mening avsenderen
egentlig la i ordene. I følge prosessmodellen sender avsenderen altså person A
et budskap som kommer ut i form for koder. Akkurat som datamaskiner sender vi
ut koder hele tiden som vi bare selv forstår meningen med, og vi prøver så godt
som mulig å gjøre forståelig for person B. Derved sender vi meldingen gjennom
koder og når disse når mottaker skal person B så selv dekode budskapet. Derfor
er det alltid viktig å være tydelig og klar når man prøver å formidle en
melding til andre mennesker.
Det her er en utrolig vanskelig oppgave for
mange mennesker. Det er viktig å være klar og tydelig over for sine
medmennesker og kommunisere best mulig så der skjer så få misforståelser som
overhode mulig. Det er blant annet for å forebygge fremtidige misforståelser at
jeg har valgt å studere kommunikasjon og kultur. At forstå andre mennesker og
kulturer blir viktigere og viktigere med tiden pga. sosiale medier.
Sosiale medier er en gave som gjør livet
langt lettere hen av veien. Det er bare viktig å huske at det er levende
mennesker på den annen side og at hva du sir og skriver blir oppfattet
annerledes enn du selv mener. Så husk det neste gang du kommunisere på sosiale
medier, at der faktisk er en mottaker på den andre siden som ikke nødvendigvis
forstår hva du mener.
Kommentarer
Send en kommentar